Helsingin Paperipaja ry: Paperilla-Paperista

Järvenpään Taidetalo | Studio 7.10.–26.10.2025

Helsingin Paperipaja ry on kuuden kuvataiteilijan vuonna 2019 perustama yhdistys, jonka nykyiseen, 19-henkiseksi kasvaneeseen jäsenistöön lukeutuu laaja kirjo taiteilijoita. Paperilla-Paperista esittelee yhdistyksen jäsentaiteilijoiden teoksia. Tavoitteenamme on kokonaisvaltaiseen ekologiseen ajatteluun ja ekologisten menetelmien käytön mahdollistaminen nykytaiteen tekemisessä. Yhdistys ylläpitää Helsingin Koskelassa avointa paperinvalmistuspajaa, jossa tehdään korkeatasoista nykytaidetta perinteisiä kädentaitoja kunnioittaen. Näyttelyn taiteilijoita yhdistääkin mieltymys hitaaseen tekemiseen ja yhteistyö materiaalin kanssa. Teoksissa paperi ottaa monia muotoja ja merkityksiä, liukuen materiaalista toimijaksi ja käsitteellisen puolelle – ideaksi. 

Marja Leena Eerolan paperiset teokset ovat vaatemaisia, mutta eivät päälle puettavia. Vaatteet ovat kuin rooliasuja, osa elämään kuuluvaa lavastusta. Ne kantavat lukemattomia tarinoita. Teoksissa hän tutkii paperin eri käyttötapoja ja mahdollisuuksia. Eerolaa kiehtoo paperin ominaisuudet, pintastruktuuri, läpikuultavuus ja kolmiulotteisuus. Hän pohtii myös merkityksiä, joita arkipäiväiset ja tutut materiaalit sisältävät. Paperi on ikivanha, monipuolinen ja halpa kulutustavara. Myös vaate on niin jokapäiväinen itsestäänselvyys, ettei siihen kiinnitä huomiota. Eerola työskentelee pääasiassa kohopainomenetelmin, mutta yhdistää grafiikkaan luovasti muita tekniikoita. Hän toteuttaa ajatuksensa useimmiten kolmiulotteisina teoksina ja installaatioina, joissa materiaalisuus on vahvasti läsnä. Hän käyttää teoksissaan käsin työstettäviä materiaaleja, paperia ja kangasta, erikseen ja yhdistellen. 

Dominik Fleischmannin teos Kuisyn lehti on osa hänen pitkäaikaista taiteellista projektia ”To Fall Like A Leaf”. Teokset on omistettu lehtien ihmeellisyydelle, niiden valokuvauksellisille kyvyille ja salaisuuksille niiden kietoutumisessa ihmisten ulkopuoliseen maailmaan. Dominik kehitti tämän taideteoksen bolivialaisen villieläinten pelastusjärjestön Comunidad Inti Wara Yassin (CIWY) residenssitaiteilijana. CIWY:n suurimmalla suojelualueella Dominik työskenteli digitaalisten ja vaihtoehtoisten valokuvaustekniikoiden parissa tiiviissä yhteistyössä eläinten, kasvien ja hoitajien kanssa. Klorofyllipainatus on vaihtoehtoinen valokuvaustekniikka, joka hyödyntää fotosynteesiä. Siinä kuva kehitetään luonnolliselle lehdelle, jolloin lehti muuttuu valokuvapaperiksi. Prosessi on kemikaaliton, koska kuvat valotetaan vain auringonvalolla ja läpinäkyvällä valokuvapositiivilla kasveissa tai puiden lehdissä. Se on hidas ja herkkä prosessi, joka opettaa paljon paikallisesta kasvistosta ja eläimistöstä sekä lehden suhteesta kosteuteen ja valoon.

Raija Jokinen visualisoi meille kaikille tuttuja arkipäiväisiä tuntemuksia ja tilanteita sekä niiden liittymistä emotionaaliseen ja fyysiseen ympäristöömme. Hän etsii aineettoman tuntemuksen ja materian yhteyttä. Tähän pellava sen eri muodoissaan sopii hyvin, koska sen avulla voin toteuttaa vapaita muotoja ilman taustaa, läpikuultavia pitsimäisiä rakenteita sekä niiden avulla varjoja, jotka sulautuvat materiaaliin. Piirtää tavallaan paperilla.

Outi Koivisto käsittelee teoksissaan kuulumista paikkasuhteiden ja fiktion kautta. Koivisto on asunut 19 eri asunnossa 42 vuoteen mennessä, 16 niistä on ollut ennen 30 vuoden ikää. Hän pohtii paikkaidentiteettiä nykyisessä kodissaan Helsingissä kuin lapsuuden kasvuympäristössä Iissä. Hän rakentaa paikkasuhteitaan Kalle Päätalon omaelämänkerrallisen Juuret Iijoen törmässä -kirjasarjan lukemisen avulla. Kirjat olivat läsnä lapsuuden kokemusmaailmassa, mutta hän ei ole lukenut yhtään kirjaa ennen vuotta 2023. Hän on nyt lukenut kaikki sarjan 26 osaa ja näyttelyn teos on syntynyt tästä lukemisen prosessista. Lukeminen kesti 182 päivää, jonka hän on dokumentoinut joka päivä neulanreikäkameralla. Teos muodostuu tästä prosessista valikoiduista kuvista.

Liina Mäki-Patola on ajatellut teoksessaan kirjoittamista ja kirjeitä. Tarinoita paikoista, joissa hän ei ole käynyt. Hän on vedostanut paperille haamukuvia ja valmistanut paperia japanilaisesta kozo-kuidusta.

Maryam Sajedin teos Written in 12 Days on taiteilijakirja, joka on tehty käsintehdystä kozo-paperista, kehitelty eteenpäin painotekniikalla ja kollaasilla. Kirjan mitat vaihtelevat installaation mukaan, minkä ansiosta teos pysyy avoimena ja joustavana. Kirja sidotaan ja esitellään näyttelytilassa. Sajedin työskentelyä ohjaavat tunteet ja se, miten arki ja yhteiskunnalliset olosuhteet muokkaavat niitä. Tämä projekti heijastaa kuluneen kesän kokemuksia, ja sen muoto on saanut inspiraationsa vanhoista persialaisista kuvitetuista kirjoista. Teoksen ytimessä on ajatus siitä, ettei ole mitään jaettavaa.

Maria Valkeavuolle työskentelee pääasiassa äänen, installaation ja liikkuvan kuvan keinoin. Myös paperinvalmistus ja pehmeät materiaalit ovat viime vuosina tulleet osaksi hänen työskentelyään. Hänen teoksensa ovat usein käsitteellisiä ja monitasoisia. Valkeavuolletta kiehtoo eri formaattien ja tekniikoiden yhdistäminen. Niiden mukanaan kantaman käsitteistön sekoittaminen synnyttää uusia tapoja ajatella, uusia merkityksiä. Näyttelyn teokset ovat tutkielmia paperin ja tekstiilin rajapinnalla; kuinka täyteen ommeltu paperiarkki muuttuu taljamaiseksi, tai kuinka kuvakudoskehykseen viritetty pellavalankaverkko poimii massaa paperinvalmistusaltaasta prosessissa normaalisti käytettävän viiran sijaan. Yhdistävänä tekijänä tässä kaikessa on materiaali, pellava.


Järvenpään Taidetalo
Myllytie 13 A, Järvenpää
Avoinna ti–pe klo 14–18, la–su klo 11–15
Vapaa pääsy